Despre păienjeni şi mâini de ajutor

Edmund Burke a spus că “Pentru ca răul să triumfe, este suficient ca oamenii buni să nu facă nimic.” Iar azi am înţeles asta pe o cale niţel mai cotită.
În bucătărie fiind azi-dimineaţă, pregătind micul dejun, am observat un păianjen mic în chiuvetă. Nu ştiu exact cum a ajuns acolo, dar se chinuia vitejeşte să îşi croiască drum printre stropii de apă spre marginea chiuvetei, mai chircindu-se când îl ajungea vreun picur, mai odihnindu-se, dar nedându-se bătut. Acu’, să n-aveţi impresia că am avut eu o inimă atât de largă încât să îl culeg cu vreun pai de-acolo şi să îi dau drumul afară, în curte. Nu. M-am mulţumit să îi privesc de la distanţă eforturile de a supravieţui, bucurându-mă, oarecum, în sinea mea, când l-am văzut cum reuşeşte, încet-încet, să se ridice. Văzându-l trecut de jumătatea drumului spre salvare, am întors spatele chiuvetei şi am intrat în cameră, unde, doar două minute mai târziu, cel mic mi s-a alăturat, spunându-mi pe un ton oarecum somnoros:
– Nu am strivit păianjenul din bucătărie. Era un păianjen în chiuvetă.
Pentru o fracţiune de secundă m-am bucurat, zicându-mi că se trezeşte conştiinţa în el faţă de fiinţele mai mici decât noi. În secunda imediat următoare mi-a zdrobit însă iremediabil ideea, continuând:
– Am dat drumul la apă. S-a dus.
Am înghiţit în sec, simţind cum mă cuprinde vinovăţia pentru moartea păianjenului pe care alesesem să îl las să se descurce singur. Evident, nu am muştruluit copilul, care încă nu înţelege cum e cu respectul faţă de orice formă de viaţă. Dar senzaţia de vină a fost atât de cumplită, încât nu am putut să nu mă întreb cum ar trebui să ne simţim atunci când trecem pe lângă oameni care se chinuie să se ridice la lumină şi alegem să îi ignorăm.
Da, ştiu că există o lege a supravieţuirii, ştiu că nu întotdeauna putem ajuta – dar atunci când putem ar trebui s-o facem. De cele mai multe ori e suficient un vârf de pai de ajutor – sau un cuvânt bun :).

Leave a Reply

